ВПЛИВ СОЛІ ТА ЦУКРУ НА ЗДОРОВ'Я ДИТИНИ

 

   Формування правильних харчових звичок у дитини - запорука здоров'я у дорослому віці. Зокрема, це стосується таких найпоширеніших продуктів харчування, як сіль та цукор. Скільки дитина їх потребує щодня і в якому вигляді? Коли починати досолювати та підсолоджувати їжу дитини й чи взагалі варто це робити? Відповіді на ці питання дає Людмила Романюк - терапевт, кардіолог, дієтолог, м. Київ.

 

Сіль та цукор - продукти харчування, до вживання яких слід під­водити з обережністю. З одного боку, вони необхідні організму лю­дини, позаяк беруть участь у багатьох важливих процесах життєдіяль­ності. З іншого — у культурі харчування українців поширена прикра тенденція вживати забагато солодкого та пересолювати страви. їжа, яку більшість вважає нормальною на смак, пересолена й пересолодже­на вдвічі-втричі, з огляду на фізіологічні потреби організму. Проте діти змалку звикають до таких смаків і зберігають цю харчову звичку про­тягом життя1, а з віком навіть збільшують кількість уживаних солі та цукру, бо смакові рецептори стають менш чутливими.

Відтак постає важливе запитання: як забезпечити дитячому ор­ганізму користь, яку несуть сіль та цукор, і при цьому не нашкодити здоров'ю?

Найперша загальна порада для дорослих - завжди бути по­міркованими у застосуванні цих продуктів харчування і привчати до цього дитину. Наприклад, солити та солодити страви менше, ніж здається достатнім; обмежити вживання пересолених та занадто со­лодких шкідливих перекусів, як-от чіпси, солоні горішки, цукерки, шоколадні батончики тощо.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Солодити й солити їжу потрібно дуже обережно, якщо дитина має спадкову схильність до захворювань на кшталт цукрового діабету, ожиріння, гіпертензії тощо.

Розглянемо докладніше, як впливають сіль та цукор на здоров'я дитини, а також в якій кількості і в які страви їх слід додавати.

Сіль - незамінний елемент життєзабезпечення організму

Харчова кухонна сіль (хлорид натрію, далі – сіль) є однією з не­обхідних складових харчування людей будь-якого віку. Це обумовле­но її хімічним складомадже:

  • натрій бере участь у життєзабезпеченні всіх клітин орга­нізму;
  • плазма крові та тканини організму містять натрій і хлор;
  • натрій бере участь у водно-сольовому обміні та регуляції кислотно-лужної рівноваги, регуляції осмотичного тиску в клітинах, тканинах і крові;
  • натрій та хлор забезпечують баланс рідини і сприяють збе­реженню важливих параметрів крові та клітин, що запобі­гає зневодненню;
  • іони натрію необхідні для нормального функціонування нервової системи, зокрема у передачі нервових імпульсів і скорочення м'язів

Окрім того, сіль наявна у шлунковому соці - вона сприяє пере­травленню їжі, активізує роботу підшлункової залози, частково нейтра­лізує мікроби, що потрапляють до шлунково-кишкового тракту.

Норма солі, необхідна для повноцінної роботи організму, зміню­ється від народження протягом зростання дитини. Так, здоровому новонародженому достатньо натрію, що міститься в грудному мате­ринському молоці. Під час введення в раціон дитини прикорму (каш, овочевих і фруктових пюре, кисломолочних продуктів тощо) натрій та хлор надходять в організм дитини в достатній кількості з нових продуктів. Достатньо солі є і в готових харчових сумішах, призначе­них для дітей віком 9-10 місяців.

Що старша дитина, то більше різних продуктів харчування вона споживає, зокрема і таких, що у природному стані містять сіль в до­статній для організму кількості (наприклад, м'ясо, риба, кисломолоч­ний сир, овочі, фрукти). Разом із тим, дитина, дорослішаючи, усе біль­ше долучається до загального родинного меню. Відтак у її раціоні збільшується кількість страв, які дорослі солять, керуючись власними смаковими відчуттями. І батькам необхідно пильно стежити, аби ми­мохіть не привчити дитину до надмірного споживання солі.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Смакові рецептори, що сприймають сіль, у ди­тини починають розвиватися лише тоді, коли батьки починають підсолювати її їжу. Зауважимо, що починати солити їжу дитини ліпше після того, як їй виповниться рік, і ще раз нагадаємо, що сіль є майже в усіх продуктах нашого харчування. Це треба врахо­вувати, підсолюючи страви, які їстиме дитина.

Чимало людей замість звичайної солі віддають перевагу вико­ристанню морської харчової солі, яка і справді корисна, адже містить більше необхідних людині макро- та мікроелементів. Утім, зви­чайно, вживання морської солі так само потребує міри.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! У харчуванні дітей до одного року морську сіль не використовують.

Деякі фахівці радять використовувати в харчуванні йодовану сіль, оскільки більшість території нашої країни — йододефіцитні ре­гіони. За нестачі йоду в продуктах харчування та воді вживання йо­дованої солі забезпечує профілактику йододефіциту в організмі дитини та дорослого, стимулює захисні сили організму.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Чимало лікарів (зокрема ендокринологів) ви­словлюються проти постійного вживання йодованої солі й за­кликають до обережності. Насамперед необхідно враховувати до­зування йоду в солі, адже надлишок йоду в організмі (особливо дитячому) так само шкідливий, як і нестача, і веде до серйозних захворювань. Тож при застосуванні йодованої солі треба зважати на індивідуальний стан членів родини.

Утім зазначимо, що йод - летка речовина, він випаровується із солі через 3-4 місяці. Відтак її можна використовувати як звичайну сіль. Також більша частина йоду випаровується із солі при нагріванні.

Чи застосовувати морську чи йодовану сіль у раціоні дити­ни - батьки мають вирішувати, орієнтуючись на рекомендації ліка-ря-педіатра. Адже лише так можливо визначити, чи не зашкодять ці продукти харчування дитині з огляду на її індивідуальні особли­вості — насамперед спадкову схильність до певних захворювань (за-.хворювання нирок, гіпертензія тощо).

Цукор - джерело енергії для організму

Цукром у побуті називають цу­крозу - вуглевод, що його містять цукровмісні рослини (цукровий буряк, цукрова тростина тощо), - а також білу сипучу речовину, яку видобувають із цих рослин. Цукор є важливим про­дуктом харчування: він активізує кро­вообіг у головному та спинному мозку, бере участь у налагодженні роботи пе­чінки та селезінки, викликає підвищен­ня у крові рівня глюкози - «пального», необхідного для роботи клітин, орга­нів, м'язів людського тіла.

Відомо, що діти дуже рухливі, тож зазвичай витрачають набага­то більше енергії, ніж дорослі, а відтак потребують її відновлення. Цукор добре відновлює енергію, проте не варто забувати, що солод­ке для дітей — це ще й неабияке смакове задоволення. Діти зазвичай легко звикають і мають сильний потяг до солодких продуктів. Саме тому батькам слід бути дуже обережними, вводячи солодке в раціон дитини.

Із грудним молоком немовля засвоює перший цукор - лактозу, якої дитині цілком достатньо. Натомість, коли настає час прикорму, деякі жінки одразу ж починають підсолоджувати його. Цього роби­ти не можна, адже це зумовлює формування в дитини неправильної харчової звички.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Більшість лікарів-педіатрів рекоменду­ють починати прикорм з овочевих пюре, а не із фруктових, які є солодшими.

Вводити у раціон дитини солодке можна лише з 1,5-2-річно-го віку, утім що пізніше, то ліпше. Слід пам'ятати, що збалансовані природою вуглеводи у вигляді цукрози, глюкози, фруктози, лактози, крохмалю, клітковини і пектинових речовин є в багатьох звичних для людини продуктах харчування.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Зокрема, багато цукрози містять фрукти та ягоди, чимало - овочі, як-от гарбуз, буряк, морква тощо. На глюкозу багатий виноград, на фруктозу - мед. Найбагатші на крохмаль - злакові, бобові, картопля.

Як доросла людина, так і дитина будь-якого віку мають отриму­вати вуглеводи насамперед у вищезазначених продуктах, і в остан­ню чергу — за рахунок додавання у страви білого кристалічного цукру. Батькам варто пам'ятати, що його добувають штучно, тобто в тому вигляді, у якому ми його вживаємо, він не є природним про­дуктом харчування.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Замість цукру часто радять використовува­ти його натуральний замінник - фруктозу (плодовий цукор). І справді, вона має низку переваг: удвічі солодша за такої ж кало­рійності (а значить, її слід уживати вдвічі менше), менш шкідли­ва для зубів. Окрім того, фруктозу можна вживати хворим на цу­кровий діабет. Однак фруктоза в жодному разі не є дієтичним продуктом, тож її кількість у раціоні також потрібно обмежувати.

У сучасному світі складно повністю вилучити «промислові» со­лодощі з раціону дитини. Однак принаймні нехай це будуть не цу­керки. Найліпше пропонувати дітям пастилу, зефір, мармелад - усе це в мінімальній кількості.

Торти та тістечка можна давати дітям не раніше 3-річного віку. Вони мають бути без штучних барвників, із вершковим кремом та фруктовою начинкою.

Також періодично і в невеликій кількості можна давати дитині вершкове або молочне морозиво, адже якісне морозиво містить ко­рисні речовини, як-от кальцій та вітамін В2.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Шоколад можна давати дітям не раніше 3-4 років за відсутності алергії, оскільки він дуже жирний і дає велике навантаження на підшлункову залозу дитини. Нор­ма - максимум 20 г (приблизно одна цукерка) на день, до того ж не щодня.

Надмірне споживання солі й цукру: до чого може призвести

Застосовуючи сіль і цукор у раціоні дитини, важливо дотриму­ватися золотої середини, адже як нестача, так і надлишок цих про­дуктів можуть спричинити проблеми для здоров'я.

Так, пересолювання їжі дитини - це чимале навантаження на її нирки, які є ще слабими і не здатними вивести з організму над­лишки солі. Систематичне пересолювання їжі дитини уповільнює об­мін речовин, ускладнює роботу сечовидільної системи, може призвести до розвитку в неї артеріальної гіпертен­зії, різних захворювань серця і нирок тощо. У будь-якому випадку пересолюван­ня привчить дитину до надмірно солоного смаку страв, зумовить формування шкідливої харчової звичкияка лише поси­люватиметься з віком.

Натомість, говорячи про шкідливість цукру для організму дитини, насамперед маємо на увазі цукор у тому вигляді, як його містять різні солодощі. За надмірного споживання такі продукти харчування:

  • знижують апетит і активність системи травлення, виклика­ють розлади шлунково-кишкового тракту, знижують дію вітамінів і корисних бактерій, створюють у кишківнику сприятливе середови­ще для розмноження патогенної мікрофлори і призводять до «здут­тя» у животі;
  • шкодять зубам - сприяють розмноженню бактерій, що ви­кликають карієс;
  • можуть призвести до надлишкової ваги та ожиріння;
  • несуть ризик виникнення прихованого і явного цукрового ді­абету і серцево-судинних захворювань;
  • можуть призвести до функціональних змін у центральній не­рвовій та ендокринній системах, до гормональних сплесків (неконтрольованих змін у поведінці, прискорення статевого дозрівання);
  • впливають на імунітет - знижують опірність дитячого орга­нізму до інфекцій.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Якщо батьки рано починають підсолоджу­вати їжу дитини, давати їй багато солодощів, то дитина має всі шанси стати ласункою і з віком вимагати більше солод­кого. Дитина може стати примхливою, збудливою, агресив­ною; може влаштовувати показові істерики, не одержавши чергову дозу солодощів. При цьому встановлюється така за­кономірність: що більше солодощів дають дитині, то більше вона їх вимагає, то частішими є істерики.

Медична сестра дошкільного закладу може допомогти бать­кам запобігти формуванню в дитини цієї шкідливої харчової звички й надати їм рекомендації щодо введення солодкого в раціон дитини.

Можливо, рекомендовані нами обмеження щодо вживання солі та цукру дехто розцінить як надмірно суворі. Та й більшості дорос­лих у нашій країні така їжа видаватиметься несолоною і несолод­кою. Утім наголосимо, що дитина не знає смаку штучно підсолодже­ної або підсоленої їжі, не має потреби їсти солодощі - якщо дорослі не привчать її до цього. Тож, що менше солодкого і солоного вона їс­тиме змалку, то здоровішою буде.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!

У кожної людини є індивідуальний життє­вий запас «міцності» печінки, нирок, серцево-судинної та ін­ших систем, що залежить від багатьох чинників. Проблеми в організмі часто починаються непомітно - спочатку на клі­тинному, тканинному рівні, - і лише згодом перетворюються на хронічні захворювання. І надмірне вживання солі та цукру може «відгукнутися» у критичному для людини віці у вигля­ді збоїв у роботі шлунково-кишкового тракту, порушень толе­рантності до вуглеводів, прихованого або явного цукрового діабету, ожиріння, артеріальної гіпертензії та інших патоло­гічних станів.

 

Матеріали використані з спеціалізованого журналу "Медична сестра дошкільного закладу» № 1 за 2016 рік   




Як говорити зі своїми дітьми про коронавірусне захворювання 2019 року (COVID-19)?

 

Нині, коли ви так багато чуєте про коронавірус, легко відчути інформаційне перенасичення. Якщо ваші діти відчувають тривогу, це також зрозуміло. Дітям може бути важко зрозуміти те, що вони бачать в інтернеті чи по телевізору (або чують від інших людей), тому вони можуть бути дуже вразливими до тривоги, стресу і смутку. Але відкрите обговорення та ваша підтримка допоможуть їм зрозуміти ситуацію, дотримуватися правильної поведінки й навіть зробити позитивний внесок для інших.

1. Ставте відкриті запитання та слухайте

Спочатку запропонуйте дитині обговорити проблему. Дізнайтеся, що саме діти вже знають, і дозвольте їм визначати напрямок розмови. Якщо діти ще маленькі й не чули про спалах, можливо, вам не потрібно піднімати це питання: просто нагадайте їм про хороші гігієнічні практики, не створюючи нових побоювань.

Переконайтеся, що ви в безпечному просторі. Нехай дитина скаже все, про що думає, не обмежуйте її у цьому. Допомогти почати розмову можуть малювання, розповіді й інші види діяльності.

Найголовніше — не применшуйте і не уникайте побоювань дітлахів. Визнавайте почуття дітей та запевняйте їх, що боятися — це природно. Покажіть, що ви слухаєте їх, приділяючи всю свою увагу. Давайте зрозуміти, що діти можуть поговорити з вами та своїми вчителями, коли захочуть.

2. Будьте чесні: поясніть правду словами, зрозумілими для дітей

Діти мають право на правдиву інформацію про те, що відбувається у світі. Але дорослі несуть відповідальність за те, щоб захистити їх від стресу. Використовуйте мову, відповідну віку, спостерігайте за реакцією і будьте чутливі до рівня тривоги дітей.

Якщо ви не можете відповісти на їхні запитання, не намагайтеся вигадати правильну відповідь. Використовуйте це як можливість разом ознайомитися з інформацією. Її чудовими джерелами є вебсайти міжнародних організацій, наприклад,ЮНІСЕФтаВсесвітня організація охорони здоров’я. Поясніть, що деяка інформація в інтернеті не є точною і краще довіряти експертам.

3. Покажіть їм, як захистити себе та своїх друзів

Один із найкращих способів уберегти дітей від коронавірусу та інших захворювань — просто заохочувати їх регулярно мити руки. Це не повинно перетворитися на страшні розмови.Співайте разом з The Wigglesабо виконайтецей танок, щоб зробити навчання цікавим.

Ви також можете показати дітям, як прикривати обличчя під час кашлю чи чхання згином ліктя, пояснити, що краще не перебувати надто близько до людей, у яких є ці симптоми, і попросити їх говорити вам, якщо вони починають відчувати, що у них лихоманка, кашель або ускладнене дихання.

4. Запевніть їх, що все буде добре

Коли ми бачимо безліч сюжетів, які непокоять усіх, на телебаченні чи в інтернеті, здається, що криза просто оточила. Діти можуть не розрізняти зображення на екрані та реальність навколо себе. Вони можуть вірити, що їм загрожує небезпека. Ви допоможете дітям впоратися зі стресом, граючи чи відпочиваючи з ними, коли у вас є змога. Дотримуйтеся регулярних процедур і розкладу, наскільки це можливо, особливо перед сном, або допомагайте створювати новий розклад у нових умовах.

Якщо у вашому районі спалах захворювання, нагадайте своїм дітям, що вони, ймовірно, не підхоплять інфекцію, що більшість людей, які мають коронавірус, не хворіють тяжко, і що багато дорослих наполегливо працюють над тим, щоб зберегти вашу родину.

Якщо ваша дитина почувається погано, поясніть, що їй доведеться залишитися вдома або в лікарні, оскільки це безпечніше для неї та її друзів. Скажіть їй, що ви знаєте, що часом це важко (можливо, страшно чи нудно), але дотримання правил допоможе зберегти всіх у безпеці.

5. Перевірте, чи не відчувають вони стигму та чи вони її не поширюють

Спалах коронавірусу приніс численні повідомлення про расову дискримінацію у всьому світі, тому важливо переконатися, що ваші діти ані зазнають булінгу, ані сприяють йому.

Поясніть дітям, що коронавірус не має нічого спільного з тим, який хтось має вигляд, звідки походить чи якою мовою говорить. Якщо дітей обзивають або знущаються над ними в школі, вони повинні відчувати і мати змогу безпечно розповісти про це дорослим, яким вони довіряють.

Нагадайте своїм дітям, що кожен і кожна має право бути в безпеці в школі. Знущання — це завжди неправильно, і всі ми повинні робити все, щоб добре ставитися та підтримувати одне одного.

6. Шукайте помічників

Дітям важливо знати, що люди допомагають одне одному добрими вчинками.

Поділіться зокрема історіями медичних працівників, вчених імолодих людей, які працюють над тим, щоб зупинити спалах. Якщо діти знають, що співчутливі люди докладають зусиль для їхнього захисту, це запокоює.

7. Дбайте про себе

Ви краще допоможете дітям, якщо піклуватиметеся про себе. Діти бачать, як ви реагуєте на новини. Тому для них важливо розуміти, що ви спокійні й не панікуєте.

Якщо ви занепокоєні або засмучені, знайдіть час для себе і зверніться до інших родин, друзів та людей у вашій громаді, яким ви довіряєте. Приділіть трохи часу заняттям, які допоможуть вам розслабитися та відновити сили.

8. Обережно закінчуйте розмови

Дітям важливо знати, що вони не залишаться на самоті з бідою. Коли ви завершуєте розмову про дражливі речі, оцініть рівень тривожності дитини: спостерігайте за мовою тіла, оцінюйте, чи використовує вона звичайний тон голосу, і дивіться, як вона дихає.

Нагадайте дітям, що вони можуть у будь-який час поговорити з вами на будь-які інші теми, зокрема на складні. Нагадуйте, що ви піклуєтеся про них, слухаєте їх і що вони можуть звернутися до вас завжди, коли занепокоєні.












Щодо результатів проведення моніторингових лабораторних досліджень










Гімнастика пробудження


Антропометрія