Прикрашаємо групи до свята Весни


Зустрічаємо Масляну

 

Масляна є одним з найстаріших свят слов'янських народів. Справжня забава, яка зберегла свої традиції в наші дні з язичницької культури. Цей смачне і неймовірно ситне свято триває цілий тиждень, який передує настанню Великого посту. Сьогодні Масляна є одним з церковних свят і називається ще Мясопустним або Сирним тижнем.

 Назва свята «Масляна» пов'язана з тим, що в тиждень перед Великим постом з раціону харчування виключалися м'ясні продукти, а ось молочні ще вживати було можна, як і традиційні складові для приготування млинців: молоко, яйця, масло, сметана. У народі це свято асоціюється з смачними печеними млинцями та веселими гуляннями. Мета таких гамірних масових заходів полягала в тому, щоб розбудити весну від сну і прогнати геть зиму.

Частування

Перед майбутнім постом в масляний тиждень панував достаток найрізноманітніших смаколиків, головними з яких традиційно були млинці. Пекли їх на масляному тижні щодня, а особливо багато їх готували, починаючи з четверга. Саме рум'яні млинці своєю круглою формою за часів язичництва асоціювалися у людей з сонцем.

 

Різноманітні рецепти млинців були таємницею кожної господині і передавалися через покоління. У кожної газдині були свої фірмові інгредієнти, але в основному, млинці пеклися на основі пшеничного, вівсяного або кукурудзяного борошна. У тісто додавали різні продукти: вершки, масло, яблука, ікру, гарбуз або картоплю.

Традиції

Один з давньоруських звичаїв полягав у тому, що перший спечений млинець був за упокій усіх померлих родичів. Його традиційно віддавали убогим або залишали на підвіконні.

 У неділю перед масляним тижнем традиційно провідували родичів, сусідів чи друзів, а також запрошували їх в гості. Саме в цей день за святковим столом можна було вживати м'ясо, останній раз перед Великим постом. Цю неділю називали м'ясною.

 

У п'ятницю було прийнято пригощати млинцями своїх зятів, які неодмінно відправлялися в гості в будинок тещі.

Розваги

У стародавні часи це свято не обходилося без катань на конях, а молоді хлопці старалися спеціально до Масниці обзавестися саньми і прокатати молодих дівчат. Молоді пари обов'язково брали участь у таких розвагах. Упряжки з кіньми з дзвониками і веселим сміхом вершників ганяли за годинниковою стрілкою навколо сіл, намагаючись розбудити природу і відлякати зиму.

 Іншою поширеною розвагою було катання на санках з гір. Веселі спуски з поворотами і падіннями користувалися великою популярністю у молоді.

 Діти та підлітки щодуху каталися на прикрашених гойдалках. Було прийнято влаштовувати цікаві та веселі ігри. У цей час старші хлопці та дівчата активно залицялися одне до одного і шукали собі наречених, щоб після Великодня зіграти весілля.

 

Якщо на Масляну ще лежав сніг, на гуляннях будувалися снігові містечка або фортеці. Потім різні групи учасників намагалися штурмом взяти сніжне укріплення супротивників. Цей процес супроводжувався веселою грою в сніжки.

 

Ближче до вечора традиційно розпалювалося велике багаття, на якому згоряло солом'яне опудало зими, що йде; до цього його весь день возили по вулицях. Опудало встановлювали в центрі багаття, всіляко жартували над ним і лаяли його. Навколо вогнищ водились веселі хороводи з піснями і танцями.

 

У наш час дуже добре збереглись ці стародавні світлі традиції на Західній Україні. Саме тому багато хто намагається провести масляний тиждень в Карпатах, де можна відчути національний колорит свята, покуштувати найсмачніше і ситне частування і самостійно взяти участь у гуляннях. 

 

 

 

 

 

 


Розповідаємо діткам про Стрітення

Стрітення належить до числа давніх свят. Його описують ще у церковних творах ІІІ–V століть. Біблія розповідає, що коли маленькому Ісусові було сорок днів (за законом кожний первісток чоловічої статі на сороковий день від народження мав бути посвячений Богу), батьки принесли його до храму, де зустріли праведну та благочинну людину, яку звали Симеон. Бог обіцяв Симеону, що він помре тоді, коли побачить Месію. Взявши Ісуса на руки, Симеон сказав: «Нині відпускаєш раба твого, Владико». Так зустрівся (звідси й назва – стрітення) старий Симеон з Господом.

 

 

За народними віруваннями, цього дня – 15 лютого – зима зустрічається з весною. Стара баба Зима сперечається з молодою дівчиною Весною, кому йти, а кому вертатися. Якщо до вечора стало тепліше – перемогла Весна, якщо холодніше – Зима.


Пізнаємо світ засобами дидактичної гри.

(автор: Дячук С.В., вихователь; редакція: Тищенко Л.І., вихователь-методист. Матеріал корисний вихователям дітей раннього дошкільного віку та батьків )

 

     В дошкільній педагогіці проблема сенсорного виховання займає одне з центральних місць.  На етапі раннього дитинства ознайомлення з властивостями предметів відіграє провідну роль в загальному розвитку дитини. Успішність розумового, фізичного, естетичного виховання в значній мірі залежить від рівня сенсорного розвитку дитини, тобто від того, наскільки досконало дитина чує, бачить, відчуває навколишнє. У своєму житті малюк стикається з безліччю форм, кольорів та інших властивостей об'єктів і предметів. Його оточує природа з усіма її сенсорними ознаками – різноманіттям кольорів, запахів, звуків. Та коли засвоєння відбувається без грамотного педагогічного керівництва з боку дорослих, воно виявляється неповноцінним, поверхневим. Зважаючи на це, у нашому дошкільному закладі були відкриті групи для дітей раннього віку «Разом з мамою»,в яких дорослі під керівництвом вихователя допомагають малюкам побачити красу і розмаїття навколишнього світу,навчають сприймати сенсорні враження більш усвідомлено - запам'ятовувати, диференціювати, називати, використовувати знання про властивості предметів і явищ в різних ситуаціях.

На нашу думку, основним завданням сенсорного виховання дітей раннього віку є оволодіння загальноприйнятими еталонами як засобами пізнання оточуючих предметів та явищ.

Як відомо, еталонами форми є геометричні фігури; еталонами кольору -сім кольорів спектру та його відтінки; величини — метрична система мір та ін.

Знайомлячи малюка з різними властивостями предметів, ми вважаємо, що не варто домагатися запам'ятовування та вживання назв цих властивостей, головне, щоб дитина під час дій з предметами вміла їх враховувати. Основні ознаки предметів вивчаємо на різних рівнях, з поступовим підвищенням складності: спочатку це практичний рівень, коли дитина має можливість маніпулювати предметом або іграшкою; потім – використання картонних фігурок і карточок з настільних ігор, які малюк також може брати в руки, перекладати їх; після проходження двох попередніх рівнів стає можливим виконання графічних завдань, а також виконання усних вправ.

Ми вважаємо, що саме в процесі дидактичних ігор , спрямованих на ознайомлення з формою, кольором, величиною та іншими властивостями предметів і матеріалів, діти засвоюють сенсорні еталони.

Пропонуємо вашій увазі декілька простих, але дуже цікавих ігор, які ми використовуємо на своїх заняттях у групі короткотривалого перебування «Разом з мамою». Також слід зазначити, що протягом заняття дорослі,які прийшли разом з дітьми (мами,татусі,няні ) приймають активну участь у всіх видах діяльності.

 

Ігри на знайомство дітей з величиною .

«Великі і маленькі сонечка та хмаринки »

Мета:  вчити дитину розрізняти та виділяти предмети за величиною 
Обладнання: на кожну дитину дві хмаринки (сонечка) різного розміру, вирізані з картону та відповідно різні за розміром краплинки (промінці) -по 5 штук

Хід: вихователь показує дитині хмаринки, голосом виділяє розмір та пояснює, що з великої хмаринки падають великі краплинки, а з маленької- маленькі. Діти беруть краплинки по одній, називають їх розмір та кладуть під хмаринкою. Якщо дитина не розмовляє, її дії озвучує дорослий. Аналогічно діти розкладають промінці навколо сонця.

«Розклади м’ячі по кошиках» 
Мета: вчити розрізняти предмети за величиною та групувати їх за інструкцією дорослого.

Обладнання: м’ячі трьох розмірів (великі, середні , малі) та відповідно до м’ячів три кошика .
Хід: вихователь показує та називає м’ячі за розміром, а потім демонструє, до якого кошика слід покласти м’яч. Далі вихователь дає м’яч дитині і просить назвати його розмір та запитує, до якого кошика його слід віднести.

 

Далі діти розкладають м’ячі по кошиках.

 

«Від малої до великої»

Мета: вчити розрізняти предмети за величиною та розкладати їх за словесною інструкцією. Розвивати зорове сприйняття.

Обладнання: на кожну дитину 5 вирізаних із картону ріпок, різних за розміром.

Хід: вихователь показує дітям найменшу ріпку та розповідає , що спочатку ріпка була маленька, потім вона росла-росла, і виросла велика-привелика. Під час розповіді вихователь викладає ріпки за величиною, потім пропонує дітям розкласти ріпки від найменшої до найбільшої.

 

Ігри на знайомство з формою предметів. «Коло та квадрат»

Мета: вчити групувати предмети за формою. 
Обладнання: по п'ять картонних кіл та квадратів одного кольору. 
Хід: вихователь показує дітям геометричні фігури, довільно змішані на столі, потім каже: «Ось це - коло, ось це - квадрат. Коло я покладу на круглу тарілочку, а квадрат - на квадратну тарілочку ». Далі вихователь пропонує дітям розкласти фігури на свої місця, активізує мову дітей питаннями: «Що це? (Коло). А це? (Квадрат) » і т.п. 

 

Дидактично-рухлива гра «Швидко в будиночок»

Мета: вчити співвідносити геометричні фігури за формою. 
Обладнання: по два картонних кола та квадрати одного кольору. 
Хід: на килимку лежать на відстані один від одного коло та квадрат із картону.

У вихователя в руках такі ж фігури.

- Якщо я покажу квадрат, то ви біжите в квадратний будиночок, а якщо покажу коло, то ви біжите в …(круглий будиночок).

 

«Чарівна коробка» 
Мета: вчити дітей проштовхувати геометричні форми у відповідні отвори. 
Обладнання: велика коробка з отворами круглої і квадратної форми та відповідні їм за розміром кубики та кульки. 
Хід: вихователь показує дітям коробку з «віконцями» і говорить, що в них можна проштовхнути кульки і кубики, потім обводить пальцем круглий отвір, відзначаючи, що він круглий, що у нього немає куточків, і проштовхує в нього кульку. Те ж робить з квадратним отвором, наголошуючи, що він квадратний, у нього є куточки, та проштовхує в нього кубик. Далі завдання виконують діти.

Також цю гру можна використовувати для закріплення величини предметів, зробивши в коробці великі та маленькі квадратні і круглі отвори.

Далі можна запропонувати дітям зробити з геометричних фігур будиночок, зайчика, білочку тощо.

 

Ігри на знайомство з кольорами . 

 

«Збери листячко за кольором»
Мета: вчити дітей групувати предмети за кольором. 
Обладнання: три вази: жовтого, червоного та зеленого кольорів, вирізаних із картону, та листочки, вирізані з картону відповідних кольорів.

Хід: вихователь показує дітям листочки, які лежать на килимі, довільно розкладені, пропонує зібрати з них букети та поставити у вази. Потім вихователь бере, наприклад, червоний листочок  і ставить його до вази червоного кольору, роблячи акцент на тому, що листочок такого ж кольору, що і ваза. Далі збирати букети пропонується дітям. 

«Розклади кулі у відерця»

Мета: вчити дітей співвідносити предмети за кольором. 
Обладнання: кульки чотирьох кольорів: синього, жовтого, зеленого та червоного та відповідних кольорів відерця.

Хід: вихователь показує дітям кулі та пропонує з допомогою дорослих назвати їх за кольором. Потім бере кулю, наприклад, жовтого кольору, і відносить її до жовтого відерця. Далі завдання виконують діти. 

«Підбери Марійці вбрання» 
Мета: вчити дітей співвідносити предмети за кольором. 
Обладнання: вирізані з картону сарафани та хусточки різних кольорів. 
Хід: вихователь показує дітям хусточки та пропонує дібрати для них сарафанчики і уточнює, що до кожної хустки треба підібрати відповідного кольору сарафанчик . Далі завдання виконують діти.

 


Вправи, що сприяють розвитку дрібної моторики 
Мета: розвивати дрібну моторику рук, координацію рухів та зорове сприйняття.

Вправи з прищіпками.

«Їжачок», «Ялинка», «Осіннє дерево», «Сонечко» , «Пташка» «Огорожа» тощо.

До силуетів їжачка, ялинки, сонечка,дерева, кола, пташки, лінійок зроблених із картону, діти прищеплюють «колючки», «листячка», «промінчики», «крила» тощо. Як ускладнення можна використовувати вправи «Сушимо фрукти», «Розвісимо одяг»- за допомогою прищіпок чіпляти на мотузку вирізані з картону силуети фруктів (ляльковий одяг).

 

 

Вправи з крупою.

На крупі можна малювати, шукати в ній будь-які предмети, пересипати її з однієї ємності в іншу пучками або кулачками і т.д. Можна використовувати також вправи: «Нагодуємо курочку» - діти просовують квасолину у маленький отвір «дзьобик курочки» , «Бджілки -трудівниці» - діти-«бджілки» спочатку збирають нектар (квасоля, кукурудза, горох), а потім його сортують.

 

Вправи зі шнурівкою.

Будь-які предмети з отворами для нанизування різної величини, форми і кольору, шнур або м'який дріт.  Спочатку слід брати предмети з великими отворами, потім, коли дитина навчилася протягувати шнурок у отвір, можна брати предмети з меншими отворами. («Зробимо намисто», «Допоможемо білочці насушити гриби», «Кумедні овочі»)

 

Вправи з коробочками

 

 

Це можуть бути яйця від кіндер- сюрпризу, різноманітні баночки та коробочки з косметичних засобів, футляри для окулярів, зубної щітки, мила, різноманітні пенали тощо. Вчимо дітей відкривати та закривати коробочки